Auto & Prinsjesdag

september 21, 2022

 

Op Prinsjesdag draait het niet alleen om de Glazen Koets van de Koning, maar komt ook het nodige belastingnieuws naar buiten op autogebied. Hoewel het natuurlijk nooit 100% zeker is welke wetswijzigingen doorgaan en welke niet, hebben wij de stukken voor je doorgespit en het autobelastingnieuws op een rij gezet:

Aanpassing reiskostenvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding staat al jaren op € 0,19 per zakelijke kilometer. Hoog tijd dus voor een aanpassing. Volgens de plannen gaat deze vrijstelling per 1 januari naar € 0,21 en komt er een jaar later nog een cent bij: € 0,22. De verhoging van de vrijstelling werkt niet alleen door naar de reiskostenregeling voor werknemers, maar als inkomstenbelastingondernemer mag je volgend jaar ook € 0,21 per zakelijke kilometer aftrekken van jouw winst, mits je met privé vervoer reist natuurlijk. Maak je gebruik van de aftrekpost voor giften (niet gedeclareerde kilometers) of van een aftrekpost voor ziekenbezoek of het weekendbezoek aan gehandicapte kinderen? Dan mag je ook van het hogere bedrag uitgaan.

 

Grijskenteken voor ondernemers verdwijnt

Het was al aangekondigd, maar het gaat er nu toch echt van komen: per 1 januari 2025 verdwijnt de grijskentekenregeling voor ondernemers! Koop je na die datum een nieuwe bestelauto? Dan betaal je dus gewoon BPM bij de aanschaf van een bestelauto met een datum eerste toelating van 2025 of later. De afschrijvingstermijn voor de BPM gaat daarnaast ook van vijf naar maar liefst 25 jaar. Bestelauto’s van voor 2025 mag je gewoon BPM-vrij blijven rijden, ook als deze uit het buitenland komen. De grijskentekenregeling voor gehandicaptenvervoer blijft wel bestaan

BPM-berekening bestelauto’s op basis van CO2-uitstoot

Nu betaal je voor een bestelauto nog BPM op basis van de netto-catalogusprijs. Dit gaat per 1 januari 2025 radicaal veranderen: per die datum betaal je op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. Bij een elektrische bestelauto zit je dan goed, maar bij een ‘gewone’ bestelauto ben je € 66,91 per gram CO2-uitstoot kwijt. Op dit ogenblik betaal je als ondernemer geen BPM voor een bestelauto. Maar let op: zoals je hierboven kunt lezen, gaat deze grijskentekenregeling per 2025 op de schop.

Betaal je bij bestelauto’s nu nog BPM bij de tenaamstelling, straks gaat dit naar het moment van de inschrijving in het kentekenregister. Bij een vrijstelling, zoals de gehandicaptenregeling, maakt dat per saldo niet veel uit. Zonder vrijstelling is dat mogelijk ander verhaal.

Verhoging motorrijtuigenbelasting bestelauto

Per 2025 gaat de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s omhoog met 15%. Door een gelijktijdige verlaging van 4,34%, blijft daar een verhoging van 10,1% van over. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96% omhoog.

Accijns

De accijnzen op brandstof blijven nog even laag. De geplande verhoging wordt met een half jaar verschoven naar 1 juli 2023.

Bijtelling

We hebben in de stukken geen bijtellingsnieuws gevonden. Deze blijft dus volgend jaar 22%. Voor elektrische auto’s blijft deze zoals aangekondigd 16% over de eerste € 30.000.

 

Lees meer blogs

Hulp nodig?